


Maailma oppimisympäristönä
Opimmeko menneisyyden, nykyisyyden ja tulevaisuuden elintärkeitä taitoja ja ymmärrystä sisätiloissa tietokoneita ja tabletteja tuijottaen ja ikkunasta ulos vilkuillen? Opimmeko ymmärtämään luonnon monimuotoisuutta ja sen toimintamekanismeja tai ihmisen roolia ympäristömme muutoksessa lukemalla näistä kirjoista? Vai olisiko kuitenkin niin, että oppimisen ja ymmärtämisen kannalta optimaalinen oppimisympäristö olisi meitä ympäröivä maailma kaikkine arkisine haasteineen ja mahdollisuuksineen? Ja ennen kaikkea oivalluksineen?
Uskomme, että tulevaisuuden tärkeimmät taidot ja varsinkin ymmärrys ihmisestä osana luontoa kehittyy ja karttuu vain siirtämällä aktiivisesti oppimista ulkoympäristöihin. Ajatuksenamme on, että kaikkea mitä voi opiskella sisällä, voi opiskella myös ulkona. Mutta kaikkea mitä ulkona oppii, ei voi milloinkaan oppia sisätiloissa.
Meidän tuleekin aktiivisesti viedä oppimista koulun seinien ulkopuolelle, jotta pääsemme havainnoimaan ja ymmärtämään oman osamme ympäristömme muutoksissa menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa.
Oman osamme ymmärtäminen on elintärkeää, koska me olemme luonto ja luonto on me. Jos luonto voi huonosti, me voimme huonosti. Jos luonto kärsii, me kärsimme. Toisaalta, ymmärtämällä, ja toimimalla aktiivisesti ympäristömme hyvinvoinnin edistämiseksi parannamme myös omaa elämänlaatuamme ja elinolosuhteitamme.