Tavoitteet
Oppilaiden ympäristö- ja luontosuhteen vahvistuminen, luonnontuntemuksen syventyminen, luonnon monimuotoisuuden ja sen merkityksen ymmärtäminen sekä ilmasto- ja kestävyysosaamisen vahvistuminen. Kestävän kehityksen periaatteiden ja ympäristövastuun ymmärtäminen ja arvostaminen sekä niiden soveltaminen erilaisissa arjen tilanteissa. Oman toiminnan ja kulutustottumusten arviointi kestävyyden näkökulmasta ja pyrkimys kestävämpiin valintoihin. Kestävän elämäntavan omaksuminen ja käytäntöihin sitoutuminen. Kriittinen ajattelu; tiedon etsintä, tulkinta ja käsittely.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Aineistona muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvät artikkelit – aineistopohjainen teksti.
- Ilmastopuheen analyysi, reportaasin analyysi/mediakriittisyys (kaksi samaan keke-aiheeseen liittyvää artikkelia, kirjoitettu eri näkökulmista).
- Ilmastomyytinmurtajaiset, vaikuttamisbingo, ilmastoväittämät (miten mediassa viestitään).
VIERAAT KIELET
- Muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvää sanastoa, uutisia, dokumentteja, keskusteluja, tekstejä ja tehtäviä (Agenda 2030, biodiversity, climate change, Zero Waste, sustainable lifestyle, mining and sustainability).
MATEMATIIKKA
- Tilastotiede: ympäristötilastot (tehdään itse, ja tutkitaan valmiita), energiankulutus, energiantuotanto, maankäyttö, kasvihuonepäästöt (stat.fi, luke.fi, ipcc).
BIOLOGIA
- Suomen luonnon ekosysteemit ja lajien elinympäristöt. Ekoleiri (monialainen: BI, TE, LI, KU ym.).
- Energiatalous luonnossa ja aineiden kierto.
MAANTIETO
- Kaivannaiset, kestävä maankäyttö (kaivosteollisuus, maa- ja metsätalous, yhdyskuntasuunnittelu), kulutustottumukset/tuotteiden elinkaari- ja alkuperäkysymykset, energiakaivannaisia ja biotalous, kestävä kehitys, erilaiset elämäntavat.
- Ympäristönmuutoksiin perehtyminen: ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen, ympäristön pilaantuminen. Kansainväliset sopimukset (mm. YK:n ilmastosopimus, COP; Luonnon monimuotoisuus).
- Suomen maantieto ja maisemat, muutokset, ihmisen vaikutus.
FYSIIKKA JA KEMIA
- FY: Energiatalous – energiavarat / energian tuotantotavat, omat valinnat ja energiavarojen kestävä käyttö.
- KE: Hiilen kierto luonnossa (luonnollinen kierto vs. ihmisen vaikutukset).
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- Ajankohtaiset eettiset kysymykset ja omat arvot.
- Yhteistyö, yhteisöllisyys
YHTEISKUNTAOPPI JA HISTORIA
- YH: YK:n ilmastosopimus, COP luonnon monimuotoisuus, yhteiskunnallisen vaikuttamisen kanavat ja keinot (ilmastovaikuttaminen), luonto ja talous, hyvinvointiyhteiskunta >< kulutusyhteiskunta.
- HI: Suomen historia; metsätalouden muuttuminen 1900-luvulla.
- Antroposentrinen, teknosentrinen, ekosentrinen.
KOTITALOUS JA KÄSITYÖ
- KO: Zero Waste (keittiössä ja muutoin kotitaloudessa), kiertotalous. Kodin ja asumisen ilmastovaikutukset.
- KS: Vaatteiden hiilijalanjälki. Kierrätysmateriaalit: korinpunonta/kirjansidonta.
- KT: Kestävien käyttötuotteiden valmistaminen, luonnonmateriaalit.
Monialainen oppimiskokonaisuus > kestävä maailma ja tulevaisuus
Vahvistetaan oppilaiden ympäristö- ja kestävyysosaamista: kestävään maailmaan liittyvien tietojen, taitojen ja arvojen omaksuminen ja soveltaminen elämän eri osa-alueilla (yksilö, paikallinen, yhteiskunnallinen, globaali), kestävyysmurros, luonnon varojen, materiaalien ja energian kestävän käytön ymmärtäminen, ekologisten ja ekososiaalisten ratkaisujen etsiminen, eettisten kysymysten pohtiminen sekä yhteiskunnallinen päätöksenteko ja vaikuttaminen (kestävä talous). Kaikkien opettavien aineiden avulla tuetaan oppilaiden ympäristö- ja kestävyysosaamista ja valmiuksia toimia kestävän tulevaisuuden rakentajina sekä vahvistetaan yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja kestävyyshaasteisiin vastaamiseksi yhdessä muiden kanssa. Kannustetaan oppilaita omaehtoiseen ja aktiiviseen toimijuuteen kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Harjoitellaan positiivista tulevaisuuden visiointia ja vahvistetaan ymmärrystä systeemisen muutoksen tarpeesta.
ÄIDINKIELI
- Teksti- ja kielioppiaineistoina muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvät artikkelit.
- Hyvät uutiset 2050, tulevaisuuden visiointi.
- Tulevaisuushuippukokous tmv. neuvottelu.
VIERAAT KIELET
- EN(/SA): Muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvä sanasto, dokumentit, keskustelut, tekstit ja tehtävät; Agenda 2030 goals, energy production, circular economy, sustainable lifestyle, sustainable future. Pohtivat tekstit, neuvottelu- ja väittelyharjoitukset.
- Tutustuminen kulloinkin ajankohtaisiin uutisiin esim. kansainväliset ilmastokonferessit jne.: international co-operation, COP, UN, conferences/agreements, global positive news (fb) etc.
BIOLOGIA
- Luonnonsuojelun keinot, toimet luontokadon estämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi, koti luontopositiivisuutta (esim. Luontopositiivinen kaupunki -tehtävä).
- Biotalous & bioteknologian mahdollisuudet, ilmastonmuutos, kestävä kehitys.
MAANTIETO
- Kestävä kehitys, luonnonvarojen riittävyys ja kestävä käyttö Suomessa ja muualla maailmassa, maankäyttö (kaivosteollisuus, metsätalous) – kestämättömyydestä kestävyyteen = kestävyysmurros.
- Omat kulutustottumukset, vastuullinen kansalainen – tulevaisuuden kansalainen.
FYSIIKKA
- Energiavarat / energian tuotantotavat ja kestävyys.
- Energiantuotanto ja kestävyysmurros.
- Energian käytön vähentäminen ja energiatehokkuus, uusiutuvat energialähteet ja niiden hyödyntäminen.
TERVEYSTIETO
- Hyvä elämä kestävyysmurroksessa, arvopohdinta, kestävä kehitys.
- Oma tulevaisuus: terveys, hyvinvointi, toiminta- ja työkyky, kestävä elämäntapa.
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- Hyvä elämä – kestävä elämäntapa.
- Ekososiaalinen sivistys.
YHTEISKUNTAOPPI JA HISTORIA
- YH: Kiertotalous, donitsitalous, jakamistalous, talouskasvun rajat, eettinen sijoittaminen, omat kulutustottumukset, tulevaisuuden yhteiskunta, kansainvälinen yhteistyö kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
- HI: Kohti kestävää tulevaisuutta – mitä voimme oppia historiasta? Kehityksen ymmärrys historia–nykyhetki–tulevaisuus.
KOTITALOUS & KÄSITYÖ
- Kestävä arki, vastuullinen kuluttaminen (kohtuullisuus><ylikulutus), tekstiilit ja kestävä kehitys.
OPPILAANOHJAUS
- Työelämässä tarvittavat taidot; kestävyysosaaminen, ympäristöasiat. Peruskoulusta hankittu osaaminen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
3.1. Tulevaisuuslukutaito
3.2. Sopeutumiskyky
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Virkistäytyminen
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Viihtyisyys
- Inspiraation lähde
- Raaka-aineet
- Haitta-aineiden puhdistus, hajotus ja talteenotto
- Biomassaperusteinen energia
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun lähialueet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
- Koko kaupunki
- Lähivesistöt
- Kaupungin lähialueet (pyörä, julkinen liikenne)
- Maakunta
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 8. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.