Tavoitteet
Oppilaiden luontosuhde vahvistuu säännöllisen ulkona oppimisen ja monialaisen lähiluonnon havainnoinnin, tutkimisen ja ihmettelyn kautta. Oppilaita kannustetaan uteliaisuuteen, luonnossa oleskelusta nauttimiseen sekä moniaistiseen ympäristön havainnointiin. Oppimisen iloa, mielikuvitusta ja ajattelun taitoja vahvistetaan monipuolisten tehtävien ja toiminnallisten työtapojen avulla. Oppilaat oppivat kestävän elämän taitoja, kuten vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja, ympäristön arvostamista ja kunnioittamista, empatiakykyä sekä tunnistamaan omia ja toisten tunteita.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Ulkona oppiminen: kirjainmuotojen etsiminen luonnosta/ympäristöstä, kirjainten muodostaminen luonnon elementeistä, yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot.
- Luontosanat (kirjoittaminen, lukeminen), luontoaiheiset sadut ja lorut, vuodenaikoihin ja ympäristöön liittyvät tarinat. Tunnetaitojen vahvistamiseen liittyvät leikit ja kertomukset.
- Yhteiset keskustelut: tarpeelliset tavarat, ystävyys, oikeudenmukaisuus, jakaminen jne.
ENGLANTI (JA SAKSA SOVELTUVIN OSIN)
- Ulkona oppiminen: värit, numerot (1-20), lähiseudun luontosanat, ulkoleikit.
- Luontosanat vuodenaikoja seuraten, lajittelun perussanat.
MATEMATIIKKA
- Ulkona oppiminen: lasketaan erilaisia asioita ja etsitään erilaisia kappaleita ja geometrisia perusmuotoja, suunta- ja sijaintikäsittee, vertailu.
- Luontoaiheisia laskuja.
YMPÄRISTÖOPPI
- Ulkona oppiminen: kulkeminen luontoa kunnioittaen, vuodenaikahavainnot lähiluonnossa (kasvit, eläimet, hyönteiset), ihmettely, tutkiminen, kysymykset.
- Vuodenaikapöytä, kertomukset luonnon tapahtumista, kasveista, eläimistä, hyönteisistä
- Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtiminen, lajittelu, uusiokäyttö ja kierrätys luokassa.
- Omien tekojen merkitys itselle, toisille ja lähiympäristölle: tunnetaidot, oikeudenmukaisuus, ympäristövastuullisuus. Yhteiset tapahtumat ja talkoot.
- Elämän perusedellytykset: ravinto, vesi, ilma, lämpö, huolenpito. Arjen terveystottumukset.
- Luokan oman puun istuttaminen.
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- UE: Omat teot ja niiden seuraukset, huolenpito toisista ihmisistä ja luonnosta, oikeudenmukaisuus. Kertomukset luomakunnasta.
- ET: Toisten kunnioittava kohtaaminen, erilaisten elämäntapojen arvostaminen. Tarinoiden teemat: hyvä ja paha, oikea ja väärä. Luontoon liittyvät merkitykselliset kokemukset.
MUSIIKKI
- Luontoaiheiset laulut, luonnon rytmit, luonnon- ja ympäristön äänimaisemat, hiljaisuus.
KÄSITYÖ, KUVATAIDE
- Ulkona oppiminen: havainnointi ulkona -> värimaailman ym. maalaaminen
- Luonnonmateriaalit (mehiläisvaha, villa), luontoon ja luontohavaintoihin liittyvät kuvat ja kädentyöt
LIIKUNTA
- Monipuolinen luontoliikunta: retket, pelit/leikit, liikuntatehtävät (esim. motoriikka: yli kivien, juurien, puita/oksia kiertäen, ylittäen, alittaen, kiveltä toiselle hypäten)
- Aarteenetsintää koulun pihassa tai lähiluonnossa (kartta voi olla itse piirretty tai aikuisen tekemä)
- Pihapelit.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
3.3. Tutkiva ajattelu
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Monimuotoiset oppimisympäristöt
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Virkistäytyminen
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Esteettisyys ja inspiraation lähde
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 1. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.