Oppimismahdollisuuksien kannalta ajateltuna kunkin oppimisympäristön sijoittumisella suhteessa kouluun on merkitystä. Mitä lähempänä koulua oppimisympäristö sijaitsee, sitä helpommin ja nopeammin saavutettavissa se on kaikilla ikäluokilla. Varsinkin pienempien oppilaiden kanssa koulun läheisyys nostaa mahdollisuuksia hyödyntää kutakin oppimisympäristöä merkittävästi. Isompien oppilaiden kanssa liikkuminen on joustavampaa ja vauhdikkaampaa, ja tällöin samassa ajassa saavutettavat kohteet voivat olla kauempanakin. Myös oppimiseen tarvittavat välineet ja -materiaalit vaikuttavat kunkin oppimisympäristön saavutettavuuteen; piirustusvihkojen ja kynien kanssa voi kävellä pitkiäkin matkoja, mutta maalausalustojen kantaminen lyhentää taitettavaa matkaa.
Saavutettavuutta voi pohtia myös tuntien suunnittelun kannalta (kuva yllä). Esimerkiksi pienet pyrähdykset ulkona materiaaleja noutamassa luokassa tehtävien tehtävien tueksi voi kestää muutamista minuuteista ylöspäin. Tällöin ulko-oppimisympäristöjen ottaminen mukaan oppitunteihin ei juuri vaadi suunnittelua ja valmistautumista, vaan voi tapahtua esimerkiksi suoraan välitunnin jälkeen. Mitä pidempään ulkona ollaan, sitä paremmin tuntien sisältöä ja valmistautumista tulee suunnitella.
Saavutettavuuden näkökulmasta on hyvä myös huomioida oppilaiden liikkumismahdollisuudet ja -esteet. Jos ryhmässä on mukana liikkumisrajoitteisia oppilaita, kannattaa erilaisten oppimisympäristöjen käyttö suunnitella näiden mahdollisuuksien ja tarpeiden mukaan.