PERUSOPETUKSEN ARVOPERUSTA
Ihminen on erottamaton osa luontoa ja täysin riippuvainen ekosysteemien elinvoimaisuudesta. Luonnon kunnioittaminen edellyttää henkilökohtaista luontosuhdetta, ympäristö-herkkyyttä ja vastuullisuutta. Tulevaisuuden hyvän elämän kannalta ydinkysymys on vastuullisen luontosuhteen ja ekososiaalisen sivistyksen kehittyminen.
Kasvatus ja opetustyö ovat yhteiskunnallista toimintaa, jonka tavoitteena on vastuullinen osallisuus. Koulu ei pyri välittämään tiettyä maailmankatsomusta oppilaille, vaan kukin oppilas luo itse oman ihmiskäsityksensä ja maailmankuvansa. Toisaalta kasvatuksen idean mukaista on myös, että nuorten ihmis- ja maailmankäsityksestä kehittyy eettinen eli toiset, niin ihmiset kuin luonto, huomioon ottava. Inhimillisen tulevaisuuden takia oppilaiden on tärkeää sisäistää eettinen ja tiedostava kuluttajuus. Kouluaineiden avulla tuetaan jatkuvan talouskasvun ideologian ja kulutuskeskeisen elämäntavan korvaamista kestävän kehityksen arvomaailmalla.
KOULUN TOIMINTAKULTTUURI
Tavoitteena on luoda aiempaa vahvemmin kestävää elämäntapaa, osallisuutta, hyvinvointia ja oppimista edistävää toimintakulttuuria.
Koulun toimintakulttuuria kehitetään yhdessä niin, että se antaa tilaa erilaisille oppijoille, toiminnallisuudelle, luovalle työskentelylle, luonnonläheisyydelle ja elämykselliselle oppimiselle. Toimintakulttuurissa korostetaan yhdessä tekemistä ja yhdessä kokemista. Koulun kaikissa arjen valinnoissa pyritään vähentämään ympäristökuormitusta ja ottamaan huomioon kestävän elämäntavan välttämättömyys. Oppilaat ovat mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa kestävää arkea.
OPPIMISYMPÄRISTÖT JA TYÖTAVAT
Koulussa hyödynnetään monimuotoisia oppimisympäristöjä, joissa oppilaalla on aktiivinen rooli. Opetuksessa suositaan toiminnallisia menetelmiä kuten yhteistoiminnallisuutta sekä mielikuvitusta kehittävää ja tutkivaa oppimista. Kyselevä ja keskusteleva opetus on ajatusten vaihtoa, yhdessä ajattelua ja ihmettelyä ja se edistää oppilaiden aktiivisuutta, motivaatiota ja vuorovaikutustaitoja sekä tutkivaa oppimista.
Tutkiva ja ongelmalähtöinen työskentely, leikki, mielikuvituksen käyttö ja taiteellinen toiminta edistävät käsitteellistä ja menetelmällistä osaamista, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä taitoa soveltaa osaamista.
TAVOITTEENA LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN
Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta. Laaja-alaisen osaamisen lisääntynyt tarve nousee ympäröivän maailman muutoksista. Ihmisenä kasvaminen, opiskelu, työnteko sekä kansalaisena toimiminen nyt ja tulevaisuudessa edellyttävät tiedon- ja taidonalat ylittävää ja yhdistävää osaamista. Kukin oppiaine rakentaa osaamista oman tiedon- ja taidonalansa sisältöjä ja menetelmiä hyödyntäen. Osaamisen kehittymiseen vaikuttavat sekä ne sisällöt, joiden parissa työskennellään, että erityisesti se, miten työskennellään ja miten oppijan ja ympäristön vuorovaikutus toimii.
Laaja-alaisten osaamiskokonaisuuksien yhteisenä tavoitteena on perusopetuksen tehtävän mukaisesti ja oppilaiden ikäkauden huomioon ottaen tukea ihmisenä kasvamista sekä edistää demokraattisen yhteiskunnan jäsenyyden ja kestävän elämäntavan edellyttämää osaamista.
– Perusopetuksen Opetussuunnitelman perusteet 2014. Opetushallitus.