Oivalluspähkinät ovat tehtäväkokonaisuuksia, joiden kanssa voi käydä lävitse laajempia ympäristöämme ja yhteiskuntaamme vaikuttavia ilmiöitä. Oivalluspähkinöissä ei anneta ‘oikeita’ vastauksia, vaan oppilaat saavat havainnoida, pohtia ja suunnitella ratkaisuja erilaisiin kysymyksiin.
Liikkumisympäristöt
Liikkumisympäristöt-oivalluspähkinöissä lähdetään tutkailemaan omaa elinympäristöä jokapäiväisen liikkumisen näkökulmasta. Missä liikutaan, millä liikutaan ja kuka liikkuu? Millä tavoin eri liikkumismuodot on huomioitu esimerkiksi koulun lähialueilla ja laajemminkin? Millä tavoin eri ikäisten ihmisten liikkuminen on huomioitu ja miten esimerkiksi eri ikäryhmien liikkumista voitaisiin helpottaa ja parantaa? Nämä Oivalluspähkinät antavat selkeitä tehtäväkokonaisuuksia, joita voi käyttää yhden oppitunnin sisältöinä, tai sitten laajentaa vaikkapa kokonaisten koulupäivien teemaksi.
Roskien matkat
Roskien matkat -oivalluspähkinöissä pohditaan omaa elinympäristöä roskia silmällä pitäen. Mistä maasta löytyvät roskat ovat ilmaantuneet niiden löytöpaikalle? Mistä ja mitä mahdollisia reittejä ne mukanaan tuoneet ihmiset ovat liikkuneet? Mistä kyseessä olevat tuotteet on voitu hankkia? Entäpä mistä kaukaa tuotteet ovat matkustaneet Suomeen? Näissa Oivalluspähkinöissä pohditaan paitsi mistä roskat ovat tulleet, myös sitä, että miten niitä voisi vähentää. Tehtäviä voi käyttää yhden oppitunnin sisältöinä, tai sitten laajentaa vaikkapa kokonaisten koulupäivien teemaksi. Roskatehtävät sopivat mainiosti myös Roskienkeruupäivän oheistehtäviksi.