Kevään oivalluksia ja syksyn suunnitelmia 

Koulujen alku häämöttää jo nurkan takana, joten tässä vaiheessa on hyvä hieman kerrata, mitä kaikkea saimme aikaiseksi kevään 2023 aikana.

Havaintoja lähiluonnossa ja -luonnosta

Kevään aikana liikuimme aktiivisesti oppilaiden kanssa koulun lähiympäristössä ja havainnoimme muuttolintuja sekä erilaisia kevään merkkejä, kuten mehiläisiä, leskenlehtiä, perhosia ja sammakoita. Havaintoja merkkailtiin myös koulun seinällä olevaan karttaan, jonka tarkoituksena on tukea erilaisten oppimisympäristöjen sekä oman elinympäristön hahmottamista. Havainto-tehtävät ovat helposti kouluarkeen mukaan otettavia tehtäväkokonaisuuksia, jotka perustuvat ympäristön tarkkailuun.  

Kevään aikana luotiin myös ensimmäiset Oivalluspähkinät, joiden kanssa voi käydä läpi laajempia ympäristöömme ja yhteiskuntaamme vaikuttavia ilmiöitä. Oivalluspähkinöissä ei anneta ‘oikeita’ vastauksia, vaan oppilaat saavat havainnoida, pohtia ja suunnitella ratkaisuja erilaisiin kysymyksiin. Esimerkiksi monoviikon aikana koulullamme vietettyä roskienkeruupäivää varten tehtiin omat oivalluspähkinät, joissa päästiin pohtimaan roskien lähi- ja kaukomatkoja. Myös liikkumisympäristöihin liittyvät tehtävät löytyvät jo nettisivuiltamme. Liikkumisympäristöt-oivalluspähkinöissä lähdetään tutkailemaan omaa elinympäristöä jokapäiväisen liikkumisen näkökulmasta. Lisää Oivalluspähkinöitä julkaistaan syksyn mittaan.

Toukokuussa Jyväskylän steinerkoulun lähiympäristöön perustettiin ja ylläpidettiin luonnon monimuotoisuutta ja hiilen sidontaa tukevia oppimisympäristöjä. Näitä ovat arboretum, syötävä metsäpuutarha, lavaviljelyalue sekä jo aiemmin toteutetut pölyttäjäniityt ja -pysäkit. Tällä hetkellä arboretumissa on parisenkymmentä puu- ja pensaslajia, jotka istutettiin yhteistyössä oppilaiden ja vanhempien kanssa. Istutuspäivänä oppilaat työskentelivät pienryhmissä ja vilinää riitti! Yksi kaivoi kuoppaa, toinen haki vettä, loput kantoivat multaa ja soraa. Muutama oppilas kertoi tunnelmiaan myös lehtijuttua varten, joka julkaistiin Keskisuomalaisessa. Arboretumin aluetta ja kasvistoa kehitetään seuraavien vuosien aikana ja sen seuranta ja hyödyntäminen opetuksessa tulee osaksi kouluarkea. Arboretumiin pääset tutustumaan täältä. 

Syötävän metsäpuutarhan perustaminen aloitettiin rakentamalla koulun takapihalle kohopenkki, johon istutettiin marjapensaat ja niiden ympärille muita kasveja. Metsäpuutarha on luonnon monimuotoisuutta tukeva puutarha, josta löytyy luonnontilaisen metsän tavoin puita, pensaita ja kasveja monessa kerroksessa. Syötävän metsäpuutarhan on tarkoitus tarjota ravintoa ihmisten lisäksi myös alueen eläimille, linnuille ja hyönteisille sekä maaperän pieneliöille. Syötävän metsäpuutarhan perustana ovat monivuotiset hyötykasvit kuten hedelmä- ja pähkinäkasvit, marjapensaat, syötävät kukat, monivuotiset vihannes- ja salaattikasvit sekä rohdos- ja maustekasvit. Lisäksi metsäpuutarhassa viljellään maanparannuskasveja, typensitojakasveja ja muita ravinteita kerryttäviä kasvilajeja.  

Elokuussa jatkamme materiaalien kehittelyä sekä aloitamme kestävyyskasvatuksen käytännön opetussuunnitelman laatimisen. Tarkoituksena on, että kestävyyskasvatuksen käytännön OPS sisältää konkreettisia tavoitteita ja käytännön toimintaohjeet kestävyyssisältöjen integroimiseksi opetukseen kaikkien vuosiluokkien ja oppiaineiden osalta. Samalla myös uusien oppimisympäristöjen suunnittelu ja toteuttaminen jatkuu ja syksyn alussa kiinnitämmekin huomion koulua ympäröiviin asfaltti-alueisiin… Tervetuloa mukaan oivaltelemaan oppimisympäristöihin! 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *