Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys GreenComp sisältää määritelmän siitä, mitä kestävyysosaamisella tarkoitetaan. GreenComp koostuu neljästä kestävyyden osaamisalueesta: 1) Kestävyysarvojen ilmentäminen, 2) Kestävyyden monitahoisuuden hallinta, 3) Kestävien tulevaisuuksien visiointi ja 4) Kestävyystoiminta. Kukin osaamisalue sisältää kolme kestävyystaitoa, jotka liittyvät toisiinsa ja ovat keskenään yhtä tärkeitä.
GreenComp on suunniteltu tukemaan elinikäistä oppimista. Sen tavoitteena on edistää kestävyysajattelua ja auttaa kehyksen käyttäjiä välittämään ja kehittämään tietoja, taitoja ja asenteita, jotka tukevat empaattista ja vastuullista ajattelua ja toimintaa maapallomme hyväksi. GreenComp tarjoaa yleisen viitemallin, joka auttaa kaikkia elinikäiseen oppimiseen osallistuvia tahoja suunnittelemaan kestävyysosaamista tukevia oppimismahdollisuuksia.
GreenComp-osaamiskehys koostuu neljästä kestävyyden osaamisalueesta sekä 12 kestävyystaidosta
1. KESTÄVYYSARVOJEN ILMENTÄMINEN
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
Tavoitteena on kannustaa oppijaa pohtimaan omia henkilökohtaisia arvojaan ja maailmankatsomustaan sekä haastamaan ne estämättömyyden, kestävyysarvojen ja eri maailmankatsomusten näkökulmista. Tämän alueen osaaminen vahvistaa tasa-arvoa ja oikeuden-mukaisuutta nykyisten ja tulevien sukupolvien hyväksi ja tukee näkemystä siitä, että ihmiset ovat osa luontoa.
2. KESTÄVYYDEN MONITAHOISUUDEN HALLINTA
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2 Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
Tavoitteena on varustaa oppijat taidoilla, jotka tukevat järjestelmälähtöistä ja kriittistä ajattelua ja kannustavat pohtimaan, miten tietoa voidaan arvioida ja miten kestämättömät toimintatavat voitaisiin tunnistaa ja korvata nykyistä tehokkaammin. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa taitoa rajata haasteet kestävyysongelmiksi, mikä auttaa hahmottamaan tilannetta ja sen laajuutta ja tunnistamaan kaikki ongelman osapuolet.
3. KESTÄVIEN TULEVAISUUKSIEN VISIOINTI
3.1. Tulevaisuuslukutaito
3.2 Sopeutumiskyky
3.3. Tutkiva ajattelu
Tavoitteena on auttaa oppijoita visualisoimaan vaihtoehtoisia tulevaisuusskenaarioita ja määrit-tämään toimenpiteitä, joiden avulla kestävä tulevaisuus voidaan saavuttaa. On olennaisen tärkeää, että oppijat omaksuvat ”sopeutu-miskyvyn” taidon, joka auttaa selviytymään kestävään tulevaisuuteen ja vaadittaviin kompromisseihin liittyvästä epävarmuudesta.
4. KESTÄVYYSTOIMINTA
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
Tavoitteena on ohjata oppijoita tunnistamaan omat mahdollisuudet edistää kestävyyttä ja vahvistaa oppijoiden taitoa toimia aktiivisesti yhteisön ja maapallon tulevaisuuden parantamiseksi. Lisäksi tavoitteena on kannustaa oppijoita ryhtymään yksilöllisiin ja yhteisöllisiin kestävyystoimiin ja vaatimaan vastuuhenkilöiltä toimia muutoksen aikaansaamiseksi.
GreenComp -porrastaulut
Alta voi ja tulostaa koululle myös GreenComp – kestävyyskasvatuksen portaat -tiedostosta 40 x 13 cm kokoiset taulut, jotka voi esimerkiksi laminoida ja laittaa koulun sisäportaisiin muistuttamaan portaiden käyttäjiä GreenComp-osaamisalueista ja -kestävyystaidoista.
Lisätietoa: Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099