Tavoitteet
Oppilaiden ympäristöosaaminen vahvistuu: materiaalien kestävän käytön ymmärtäminen, ekologiset valinnat ja ratkaisut arjessa, eettisten kysymysten pohtiminen, yhteiskunnallinen päätöksenteko ja vaikuttaminen (yksilön vaikuttamismahdollisuudet). Motivoidaan oppilaita ottamaan vastuuta ympäristöstä ja omista toimintatavoistaan. Kannustetaan oppilaita ympäristövastuullisuuteen ja osallistumaan aktiivisesti kestävän kehityksen edistämiseen omassa yhteisössä esim. yhteiset ympäristöprojektit, oppilaskunta, nuorisovaltuusto jne. (myönteiset kokemukset vaikuttamisesta, erilaiset vaikuttamisen tavat ja kanavat). Ohjataan oppilaita ympäristö- ja kestävyysosaamiseen liittyvien tietojen, taitojen ja arvojen omaksumisessa ja soveltamisessa elämän eri osa-alueilla niin yksilötasolla kuin paikallisella ja yhteiskunnan tasolla.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Keke-aiheinen dokumentti ja tekstit, erilaiset tekstit ja tietolähteet ja niiden hyödyntäminen. lähdekritiikki. Kielioppi: esim. modukset: luonto- ja ilmastoaiheet.
- Kantaa ottavat ja pohtivat tekstit ja mielipidekeskustelut keke-aiheista, metsäessee, mainokset ja viherpesu.
- Näytelmän lavasteiden valmistus kierrätysmateriaaleista, oppilaiden omat ideat.
VIERAAT KIELET
- EN(/SA): Muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvää sanastoa, dokumentteja, tekstejä ja tehtäviä (+ keskusteluharjoitukset (green handprint, product life cycle, environmental footprint, natural resources & sustainable use, human rights, Agenda2030, green washing). Kantaa ottavat fraasit ja meemit.
- RU: Ulkopuutarha- ja metsäsanasto, kasvilajit). Tekstit tiedonhaku: muiden oppiaineiden aihepiirit.
MATEMATIIKKA
- Prosenttilaskenta (ilmakehä, ilmastonmuutos, hiilidioksidipäästöt, sähkönkulutus).
- Maantiedon tutkimus- ja ympäristöprojektiin liittyvät laskut.
FYSIIKKA
- Sähköntuotanto ja erilaiset tuotantotavat, sähkönkulutus ja kestävä käyttö.
MAANTIETO
- Kulutustottumukset, vihreä kädenjälki, tuotteiden elinkaari (ympäristöjalanjälki) ja alkuperä. Oman kotiseudun tuntemus: työ, kaupankäynti, palvelut ja teollisuus.
- Maapallo kokonaisuutena: ilma, ilmastovyöhykkeet, sääilmiöt, ilmastonmuutokset vaikutukset eri puolilla maailmaa. Maanosista Amerikka, Oseania, napaseudut: luonnonmaantiede, kasvillisuus- ja ilmastovyöhykkeet, luonnonvarat, alkuperäiskansat. Globalisaation vaikutus, alueelliset kehityskysymykset, ihmisoikeudet, Agenda2030.
- Tutkimus- ja ympäristöprojekti koululla (yhdistettynä matematiikkaan ja yhteiskuntaoppiin).
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- Erilaiset käsitykset ihmisen ja luonnon suhteesta, ympäristöetiikka, ympäristövastuullisuus.
- Luonnon ja yhteiskunnan kestävän tulevaisuuden mahdollisuudet.
YHTEISKUNTAOPPI JA HISTORIA
- YH: Yhteiskunnallinen vaikuttaminen, demokraattinen yhteiskunta, mielipiteet, valtarakenteet, päätöksenteko Suomessa ja kansainvälisesti. Vaikuttamisen kanavat ja keinot, vastuullinen ja rakentava yhteistyö ja vaikuttaminen koulun sisällä (ympäristöprojekti).
- HI: Historian merkittävät tapahtumat ja henkilöt keke-näkökulmasta (niin hyvässä kuin pahassa), ympäristönsuojelun ja ympäristöpolitiikan historia, historiallisen tiedon tulkinta, ihmisten vaikutusmahdollisuudet aikojen saatossa, uudenlaiset poliittiset jännitteet.
KOTITALOUS
- Ruokahävikki, ilmasto- ja ympäristövaikutukset.
KÄSITYÖT
- Kestävät valmistusmenetelmät, korjaaminen, kierrätys- ja luonnonmateriaalit.
OPPILAANOHJAUS
- Ympäristöalan ammatit, ympäristöosaaminen osana eri alojen ammattitaitoa.
Monialainen oppimiskokonaisuus – planetaarinen hyvinvointi
Sisältö: Ihmisen, ympäristön ja luonnon välinen vuorovaikutus, terveellinen ja vastuullinen ruokavalio, luontoliikunta ja luonnon hyvinvointivaikutukset.
Osaamistavoitteet:
- Oppilas ymmärtää ihmisen ja ympäristön/luonnon välistä vuorovaikutusta ja osaa toimia vastuullisesti ympäristön hyvinvoinnin edistämiseksi.
- Oppilas ymmärtää terveellisen ja kestävän ruokavalion merkityksen omalle hyvinvoinnille ja ympäristölle, osaa valmistaa ravintorikkaita ruokia ja tuntee eri ruokalajien terveys- ja ympäristövaikutuksia. Kestävien ja terveellisten ruokailutottumusten omaksuminen.
- Oppilas ymmärtää terveellisten elämäntapojen, luontoliikunnan ja luonnon hyvinvointivaikutusten merkityksen omalle terveydelleen ja hyvinvoinnilleen.
ÄIDINKIELI
- Aineistona muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvät artikkelit.
- Kantaa ottavat ja pohtivat tekstit, luova kirjoittaminen (kävely lähiluonnossa + valokuvaus > luontorunot, haiku, tanka).
VIERAAT KIELET
- Muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvää sanastoa, dokumentteja/keskusteluja/tekstejä ja tehtäviä (planetary well-being, health & nature, sustainable food production, SDG 3,12,13 & 15).
BIOLOGIA
- Ravitsemusbiologia.
- Kestävä ravinnontuotanto, ruoan hiilijalanjälki ja ympäristövaikutukset (ilmasto, monimuotoisuus).
- Luonnon monimuotoisuus, luonnon varojen kestävä käyttö.
MAANTIETO
- Ihmisen toiminnan ja luonnonympäristön välinen vuorovaikutus, ihmisen riippuvuus luonnosta.
- Ihmisoikeudet, hyvän elämän edellytykset.
KEMIA
- Ravintokemia (hiilihydraatit, rasvat, proteiinit, merkitys ravitsemuksessa ja aineenvaihdunnassa).
KOTITALOUS
- Raaka-aineita Suomen luonnosta ja koulun metsäpuutarhasta, terveyttä ruoasta.
- Lähiruoka, luomu, kasvisruoka (terveys- ja ympäristövaikutukset).
- Tuotteiden alkuperä- ja ympäristömerkinnät, ruokaostosten hiilijalanjälki.
- Planetaarinen ateria -menu (suunnittelu ja valmistaminen).
- Kestävä ruokakulttuuri (myös ruoan riittävyys globaalisti), ympäristövastuullinen lautasmalli.
LIIKUNTA JA TERVEYSTIETO
- Luonto, liikunta ja hyvinvointi (mieli, keho), luonnon hyvinvointivaikutukset.
- Kestävä liikkuminen.
- Monipuolinen ja terveellinen ravinto, eettisyys/vastuullisuus, terveysmarkkinointi ja -mainonta.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
3.1. Tulevaisuuslukutaito
3.2. Sopeutumiskyky
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Virkistäytyminen
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Viihtyisyys
- Inspiraation lähde
- Hiilen sidonta
- Eroosion kontrolli ja maaperän viljavuus
- Haitta-aineiden puhdistus, hajotus ja talteenotto
- Ravinto
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun lähialueet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
- Koko kaupunki
- Lähivesistöt
- Kaupungin lähialueet (pyörä, julkinen liikenne)
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 8. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.