Tavoitteet
Oppilaiden luonto- ja ympäristösuhde sekä ympäristöherkkyys vahvistuvat ja ymmärrys oman arjen ja tekojen ympäristövaikutuksista syventyy: ekologisten käsitteiden oppiminen, luonnontuntemuksen syventyminen, luonnon monimuotoisuuden ja sen merkityksen ymmärtäminen, ihminen osana ekosysteemiä, ihmisen vaikutus ympäristöön (paikallinen, alueellinen ja globaali näkökulma), ympäristön ja luonnon merkitys ihmisen hyvinvoinnille. Oppilaiden kestävän arjen taidot vahvistuvat. Oppilaiden kiertotalousosaaminen kehittyy ja taidot kestävän koulun ja oman arjen suunnitteluun lisääntyvät.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Tekstien tulkitseminen (tiedonhaku ja erilaiset tietolähteet): luontoaiheet, keke-aiheet
- Median käyttö: puhelin ja some, ympäristövaikutukset
- Uutisen kirjoittaminen: “Tulevaisuuden hyvät uutiset “
VIERAAT KIELET
- EN(/SA): Muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvää keskeistä sanastoa, tekstejä ja tehtäviä (garden harvest, waste sorting/recycling/reusing, SDG 12 & 14), mielipiteen ilmaisu.
- RU: Ulkona oppiminen (ympäristöaiheiset ym. sanakortit, toiminnalliset tehtävät esim. järjestysluvut). Helpot tekstit ja sanasto (muiden oppiaineiden aihepiirit)
MATEMATIIKKA
- Luonto- ja kestävyysaiheiset sanalliset tehtävät (murto- ja desimaaliluvut, muuttuja, geometria)
BIOLOGIA
- Ihmisen kehon toiminnot: yhteys ympäröivään luontoon (happi, hiiilidioksidi, ravinto, energia)
- Ihminen, ekosysteemi, elinympäristöt – luonnon monimuotoisuus ja sen merkitys.
MAANTIETO
- Afrikka, Aasia: luonnonmaantiede, kasvillisuusvyöhykkeet, luonnonvarat ja niiden käyttö ja vaikutukset, ympäristön vaikutus elinkeinoihin, asumiseen ja muuhun ihmisen toimintaan, alkuperäiskansat, ihmisoikeudet. Puhdas ilma, vesi ja ravinto (esiintyminen ja kestävä käyttö).
- Pöytämaapallo (kartat, mittasuhteet, pituus- ja leveyspiirit, suunnat, etäisyydet).
- Uutiset: uutistapahtumien taustat ja alueellinen merkitys.
FYSIIKKA JA KEMIA
- FY: Valo (puutarha, kasvit tarvitsevat valoa), ulkona: äänen kulkeminen, äänen eristyminen > metsä/tien vierus/rakennukset
- KE: pH-mittaus, lämpötilamittaus ym. puutarhassa ja muissa ulkoympäristöissä.
YHTEISKUNTAOPPI JA HISTORIA
- HI: Teollinen vallankumous muutti maailman, ihmisten elämän ja ihmisen ja luonnon suhteen.
- YH: Työelämä ja elinkeinot (kestävyysnäkökulma, ympäristön vaikutus).
KOTITALOUS
- Kotitalouden jätteet, kierrätyksestä kiertotalouteen. Erilaiset ruokavaliot. Kotimainen superfood. Luonnonantimet: marjojen keruu -> käyttö, pakastus/hilloaminen/mehustus, nollapäästöiset raaka-aineet. Villiyrtit, esim. nokkos-/vuohenputkipesto, voikukkamarmeladi.
- Sadonkorjuu (hedelmät, marjat, yrtit, monivuotiset vihannekset) syötävästä metsäpuutarhasta (käyttö, säilöntä), yrttien kasvattaminen kotitalousluokassa.
KÄSITYÖT
- KS: Tekstiilijäte – kierrätys ja hyötykäyttö. Kierrätys- ja ekotekstiilit (mm. Pure Waste). Viisaita valintoja vaatehankintoihin, korjaaminen.
- KS/KT: Kestävien tuotteiden valmistaminen.
TERVEYSTIETO
- uonto terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä, mediakasvatus, kestävä kehitys.
LIIKUNTA
- Suunnistus: luonto- ja keke-aiheisia rastitehtäviä, monipuolinen luontoliikunta.
VESI – Monialainen oppimiskokonaisuus
Tämä monialainen oppimiskokonaisuus antaa oppilaille monipuolisen ja syvällisen käsityksen vesiekosysteemeistä, vesiluonnon monimuotoisuudesta ja veden merkityksestä maapallolla sekä ohjaa heitä ympäristövastuullisuuteen.
- Oppilaat ymmärtävät veden merkityksen elämälle sekä veden kiertokulun maapallolla ja sen merkityksen eliöille ja ekosysteemeille sekä osaavat pohtia vesivarojen ja vesistöjen käyttöä monialaisesti kestävän kehityksen näkökulmasta.
- Oppilaat tunnistavat erilaisia vesistöjä ja niiden ominaispiirteitä/ominaisuuksia sekä ymmärtävät vesiekosysteemien toimintaa ja haavoittuvuutta.
- Oppilaat tunnistavat vesistöihin ja vesiekosysteemeihin liittyviä ympäristöongelmia (ihmisen vaikutus) ja osaavat pohtia keinoja niiden vähentämiseksi tai ratkaisemiseksi.
- Oppilaat oppivat tekemään vesistötutkimuksia lähivesistöissä sekä liikkua vesillä ja vesistöjen äärellä vastuullisesti.
ÄIDINKIELI
- Referaatin ja tietotekstin kirjoittaminen: keke-aihe, esim. vesiensuojelu.
- Tekstien tulkitseminen (tiedonhaku ja erilaiset tietolähteet).
VIERAAT KIELET
- EN(/SA): Tekstin ymmärtäminen ja sanasto – muiden oppiaineiden aihepiireihin liittyvää sanastoa, tekstejä ja tehtäviä (water footprint, oceans, water bodies, water conservation, oceans&plastic waste, SDG 6 & 14)
- RU: Vesisanastoa, vesistöjen nimiä ja nimityksiä (lampi, joki, järvi, meri).
BIOLOGIA
- Tutustutaan lähivesistöihin/vesiluontoon (purot, lammet, järvet, suot, myös ennallistaminen, kunnossapito, suojelu), vesiekologia, ravintoketjut.
- Valuma-alue: maaperän merkitys, oma tutkimus. Vesivarat ja ihminen. Juomavesi.
- Vesiekosysteemit (meret, järvet, pienvedet), Itämeri, vesiluonnon monimuotoisuus
MAANTIETO
- Maapallo kokonaisuutena, ydinilmiönä vesi (hydrosfääri, kryosfääri).
- Vesi luonnonvarana, esiintyminen ja kestävä käyttö, puhdas vesi elämän perusedellytyksenä, SDG: 3, 6 & 14.
- Meret, vesistöt ja rannikkoalueet, polariteettina kuivuusalueet, meret ja muovijäte.
- Veden kiertokulku.
KEMIA
- Vesi luonnonvarana, vesistöjen kemiaa.
HISTORIA
- Vesistöjen merkitys historiassa, vesistöt ja löytöretket.
YHTEISKUNTAOPPI
- Ympäristö- ja vesiensuojelupolitiikka: YK:n Agenda 2030 tavoitteista erityisesti tavoitteet 6: Puhdas vesi ja sanitaatio, sekä 14: Vedenalainen elämä. Arjen vaikuttamismahdollisuudet.
LIIKUNTA
- Luontoliikunta vesistöjen äärellä (+merikartat vs maakartat), vesireittien seuraaminen.
- Kalastus, purjehdus.
KOTITALOUS
- Vastuullinen kuluttaminen: kodinpuhdistusaineet – vesistövaikutukset ja ympäristömerkinnät.
- Eri ruoka-aineryhmät ja niiden vesijalanjälki, kalansyönti +/-.
- Vedenkäyttö kotitalouksissa.
KÄSITYÖ (KS)
- Vaate-/tekstiiliteollisuuden vesistövaikutukset. T-paidan/farkkujen vesijalanjälki. Oman vaatekaapin vesijalanjälki.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelu ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
3.1. Tulevaisuuslukutaito
3.2. Sopeutumiskyky
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Virkistäytyminen
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Viihtyisyys
- Inspiraation lähde
- Puhdas vesi
- Sade- ja sulamisvesien virtausten säätely
- Veden laadun säätely
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
- Koko kaupunki
- Kaupungin lähialueet (pyörä, julkinen liikenne)
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 7. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.