

Tavoitteet
Vahvistetaan oppilaiden luonto- ja ympäristösuhdetta, kestävyysosaamista ja eettistä ajattelua, syvennetään luonnontuntemusta. Opetuksessa korostetaan monimuotoisuuden arvostamista, ympäristövastuullista elämäntapaa ja kestävän hyvinvoinnin edistämistä (yhteisöllisyys/sosiaaliset suhteet, kestävä liikkuminen, metsän merkitys hyvinvoinnille). Tuetaan kriittisen ja tutkivan ajattelun kehittymistä tutustumalla monimuotoisiin ja -puolisiin teksteihin ja arvioimalla erilaisia tietolähteitä ja medioita. Vahvistetaan ryhmätyötaitoja, osallisuutta ja vaikuttamisen taitoja yhteisön jäseninä (erilaiset vaikuttamisen tavat).
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Ulkona oppiminen: roomalainen tarusto, vuorovaikutus ja tekstien elävöittäminen draaman keinoin, toiminnalliset kielioppitehtävät, kuvailuharjoitukset.
- Tekstit: luontorunot, uutisia eri maanosista (mistä maanosista uutisoidaan, minkä laajuisesti jne.), monipuoliset tekstit (lukeminen/kirjoittaminen) luonto-, ympäristö- ja keke-aiheista.
- Keskustelut: neuvottelu/väittely/erätaukodialogi keke-aiheesta, Meidän Agenda 2030.
VIERAAT KIELET
- EN(/SA): Ulkona oppiminen/sanasto (yleisimmät puulajit, linnut, maanosat, meret ), toiminnalliset tehtävät. Tekstin ymmärtäminen, sanasto ja niihin liittyvät tehtävät (muiden oppiaineiden, kuten ymp aihepiirit).
- RU: Ulkona oppiminen: sanastokortit eri sanaluokista. Euroopan luonnon sanastoa, maanosat, ilmansuunnat, jätteiden lajittelusanasto laajemmin.
MATEMATIIKKA
- Ulkona oppiminen: pinta-alat (pallokenttä, viheralue, parkkipaikka jne.), suurempien pinta-alan yksiköiden hahmottaminen, koordinaatisto- ja lukujonotehtävät toiminnallisesti, prosenttilaskut (esim. jonkin puulajin osuus, latvuspeittävyys jne.).
- Prosenttilaskut (esim. lahopuun määrä, lintulajit), negatiivinen luku (lämpötila).
YMPÄRISTÖOPPI
- Metsä- ja puututkimukset, metsätyyppien kartoitus, metsänhoito ja kestävyys, metsän merkitys hyvinvoinnille. Puulajit, lintuoppi, sammakot ja matelijat, kivioppi. Luonnon monimuotoisuus: uhanalaiset ja monimuotoisuuden kannalta tärkeät lajit (esim. hömötiainen, haapa).
- Maailman meret, mantereet (ilmasto, kasvillisuusvyöhykkeet, merivirrat, vuoristot, aavikot). Euroopan maantiede. Ilmaston muuttuminen. Monipuolinen karttojen käyttö.
- Aineiden ominaisuudet ja muutokset, yhteyttäminen, vedenkiertokulku. Lämpötila, lämpöenergia, energialajien muuntuminen (energian säilymisen periaate).
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- UE: Ihmisarvoon, luonnon vaalimiseen ja elämän kunnioittamiseen liittyvät teemat monipuolisesti toiminnallisen ja draamatyöskentelyn avulla. Omat valinnat, toiminnan taustalla vaikuttavat arvot.
- ET: Tutkitaan luonnon ja ihmisen tulevaisuutta sekä kestävää kehitystä.
HISTORIA JA YHTEISKUNTAOPPI
- HI: Rooma, keskiaika – menneen kautta juurruttaminen maailmaan. Keksinnöt: akvedukti.
- YH: Kestävä kulutus, omat vaikutusmahdollisuudet: koti, koulu, lähiympäristö.
KÄSITYÖ, KUVATAIDE
- Luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit, uusiokäyttö: savilintu, linnunpesä luonnonmateriaaleista, ymp-aiheisiin liittyvät maalaukset/piirrokset.
LIIKUNTA
- Luontoliikunta, kestävä liikkuminen, säännöt, reilu peli.
- Valokuvasuunnistus, myös omat kuvat puhelimilla.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
3.1. Tulevaisuuslukutaito
3.2. Sopeutumiskyky
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Virkistäytyminen
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Viihtyisyys
- Esteettisyys ja inspiraation lähde
- Raaka-aineet
- Pienilmaston säätely
- Ilmanlaadun säätely
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 6. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.
