Tavoitteet
Tuetaan oppilaiden myönteisen luonto- ja ympäristösuhteen vahvistumista ja vahvistetaan ympäristötietoisuutta ja luonnontuntemusta. Tutustutaan laajemmin Suomen luontoon, sen nisäkkäisiin, kasvi- ja eliömaailmaan sekä eläinten elinympäristöihin. Tuetaan kriittisen ja tutkivan ajattelun kehittymistä kannustamalla oppilaita tutustumaan erilaisiin teksteihin ja medioihin, sekä ratkaisemaan monialaisia ikäkaudelle sopivia ongelmanratkaisutehtäviä. Vahvistetaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja sekä kannustetaan oikeudenmukaisuuteen, osallistumiseen ja vaikuttamiseen yhteisön jäseninä (yhteisöllisyys, myönteiset kokemukset vaikuttamisesta).
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Ulkona: kielioppitehtäviä toiminnallisesti, luova ilmaisu, kuvailu, draama- ja tunnetaitoharjoitukset
- Kirjoittaminen: tekstit ulkona nähdystä ja koetusta, luonnon ja luonnonmateriaalien hyödyntäminen inspiraationa, mielipidetekstit ja sankaritarinat kestävän kehityksen teemoista.
- Tekstit: erilaisia tietolähteitä ja niiden tarkastelua. Näytelmä (yhteistyö jne.).
VIERAAT KIELET
- EN(/SA): Ulkona: toiminnalliset kielioppitehtävät, erilaisiin ympäristöihin liittyvät laajemmat sanastoryhmät. Luontoaiheiset tekstit ja niihin liittyvät sanasto, tekstien tuottaminen – lauseet luonnosta ja havainnoista, kierrättämisestä, ystävyydestä.
- RU: Ulkona (numerot, värit, toiminnalliset sanastotehtävät). Sanasto: Pohjoismainen luonto.
MATEMATIIKKA
- Ulkona oppiminen: matskakortit ja -tehtävät, sanallisten tehtävien muodostaminen oppilaat osallistaen, geometriset perusmuodot (tunnistaminen ympäristöstä, muodostaminen toiminnallisesti), pinta-alat ja piirit (tulosten arviointi, mittayksiköt).
- Kerätään tietoja lähiympäristöstä ja laaditaan tilastoja (esim ymp. aihepiirit).
YMPÄRISTÖOPPI
- Ulkona: eläinten elinympäristöjen tutkiminen, nisäkkäät, eliöt, kasvioppi (luonnolliset kasvupaikat, kasvio prässäten/piirtäen/valokuvaten), sienioppi, syy-seuraussuhteiden havainnointi luonnossa ja ympäristössä.
- Suomen luonto, ekosysteemit, luonnon monimuotoisuus, Pohjoismaat, Itämeri, Suomen vesistöt ja lähivedet. Kasvien kasvatus ja tutkiminen (kasvuvaiheet ja -olosuhteet).
HISTORIA
- Muinaisten maanviljelys- sekä kaupunkikulttuurikansojen elämä ja tarusto, varhaisten sivilisaatioiden synty jokien varsille, elämän perusedellytykset, miten ihminen on vaikuttanut ympäristöönsä ja muokannut sitä, miten ihminen on oppinut viljelemään maata ja hyödyntämään eläimiä ja mitä seurauksia sillä on ollut?
- Syy-seuraussuhteet -> miten ihmisten suhde luontoon on ajan kanssa muuttunut.
MUSIIKKI
- Rytmit, musiikkia luonnossa/luonnonmateriaaleilla soittaminen (puiden, kivien, keppien soittaminen).
KÄSITYÖ; KUVATAIDE
- KÄ: Peruskädentaitojen syventäminen luonnonmateriaaleja hyödyntäen, villasukan tmv. neulominen (sinnikkyys, lämmikettä Suomen talveen), rikkinäisten vaatteiden korjaaminen, kierrätyksen merkitys, lankojen värjäys sienillä
- KU: Kasveihin, luontoon, luontohavaintoihin liittyvät maalaukset/piirrokset, oma ilmaisu ja tunteet, oma luontosuhde kuvallisesti, luonnonmateriaalit (esim. mandala)
LIIKUNTA
- Luontoliikunta, suunnistus: Suomen luonto (eläimet, kasvit, jne), eläinten liikkeet, teemana rytmit (huomioidaan luonnon rytmit), karttamerkit leikkien ja pelien avulla.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
3.1. Tulevaisuuslukutaito
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Virkistäytyminen
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Viihtyisyys
- Esteettisyys ja inspiraation lähde
- Elinympäristöjen ylläpito
- Maaperän muodostuminen ja koostumuksen säätely
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 5. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.