Tavoitteet
Luontosuhdetta vahvistetaan tutustumalla kotiseudun luontoon ja sen ominaispiirteisiin sekä tutkimalla luontoa ja ympäristöä monialaisesti. Ohjataan oppilaita arvostamaan ympäristön monimuotoisuutta. Vahvistetaan oppilaiden kestävän elämäntavan taitoja: ympäristövastuullinen arki (omat valinnat, elämäntavat ja teot ja niiden merkitys itselle, lähiyhteisölle, luonnolle ja ympäristölle), ryhmässä toimimisen taidot, sääntöjen ja sopimusten merkitys, kyky kuunnella muiden näkemyksiä ja arvostaa erilaisuutta. Kestävän elämäntavat tietoihin ja taitoihin liittyvä monialainen oppimiskokonaisuus “Kestävä kotiseutu”.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Ulkona oppiminen: kielioppitehtäviä toiminnallisesti, rastitehtäviä.
- Luontoaiheiset sadut, Kalevala, Pohjoismainen mytologia.
- Omat tarinat ja runot luonnosta/havainnoista ja kotiseudusta.
- Yhteiset keskustelut: omat kokemukset, valinnat, elämäntavat, tunteet, havainnoista kertominen, toisten kuunteleminen.
ENGLANTI (JA SAKSA SOVELTUVIN OSIN)
- Ulkona oppiminen: sanakortteja, prepositioiden avulla ilmaistavia paikkoja ja suuntia, toiminnallisia tehtäviä ja leikkejä (verbin taivutusta, luonnehtivia adjektiiveja, ilmansuunnat).
- Sanastoa: kotiseutu (kaupunkisanat, maaseutusanat, luonnonpaikkojen nimitykset), erilaisiin ympäristöihin liittyvät pienet sanastoryhmät, sääilmaukset, kierrätyssanastoa aiempaa laajemmin.
MATEMATIIKKA
- Ulkona oppiminen: luonnon elementtien mittaaminen (pituus, korkeus, leveys), välimatka, lumen syvyys, matskakortit ja -tehtävät ulos.
- Sanalliset luonto-, ympäristö- ja kestävyysteemaiset tehtävät, taulukot ja diagrammit.
YMPÄRISTÖOPPI
- Ulkona oppiminen: kotiseudun luonto, kaupunkiluonto, eläinoppi, eläinten elinympäristöt (monimuotoisuus).
- Ilmansuunnat: kartta, ilmansuuntien merkit luonnossa, aurinkokello.
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- Eettiset kysymykset, erilaisuus, suvaitsevaisuus, yhdenvertaisuus, vääryys-oikeudenmukaisuus, lasten oikeudet. Omat valinnat ja ihmisen vastuu tekemisestään: yhdessä elämisen taito, huolenpito itsestä, toisista ja luonnosta.
HISTORIA
- Kotiseutuoppi: oman kaupunkiympäristön muotoutuminen, esihistoria–nykypäivä, luonto, elinkeinot, kaupungistuminen, kaupungin muuttuminen.
MUSIIKKI
- Luontoaiheiset laulut, kotiseutulaulut, omat laulut kotiseudusta
KÄSITYÖ, KUVATAIDE
- Luonnonmateriaalit: puu, villa, mehiläisvaha, luontoelementit.
- Luontoon ja luontohavaintoihin liittyvät kuvat ja kädentyöt.
- Kotiseutuun liittyvät veistokset: nähtävyyksien ja luontokohteiden pienoismallit (uusio-, kierrätys- tai luonnonmateriaaleista).
LIIKUNTA
- Luontoliikunta, seikkailu, liikkumisen ilo, kestävään liikkumiseen kannustaminen (kävely, pyöräily).
- Ilmansuuntien opettelua (koulun seinäkartta ja omat kartat), kartat: karttamerkit ja mittasuhteet. luonto- ja kestävyysteemaisia suunnistustehtäviä.
GreenComp ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelun
2.2. Kriittinen ajattelu
2.3. Ongelman rajaaminen
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Monimuotoiset oppimisympäristöt
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Virkistäytyminen
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Esteettisyys ja inspiraation lähde
- Maaperä, maaperän viljavuus
- Melun ja pölyn sidonta
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 4. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.