Tavoitteet
Tuetaan oppilaiden luontosuhteen kehittymistä monialaisen ulko-opetuksen avulla ja ohjataan oppilaita arvostamaan ympäristön monimuotoisuutta. Vahvistetaan oppilaiden kestävän elämäntavan taitoja: perinne- ja omavaraistaidot, ryhmässä toimimisen taidot, kyky kuunnella muiden näkemyksiä ja arvostaa erilaisuutta. Edistetään oppilaiden kriittisen ja tutkivan ajattelun taitojen kehittymistä sekä rohkaistaan oppilaita mielipiteiden ilmaisuun, osallistumiseen ja vaikuttamiseen omassa luokassa ja koulun toiminnassa. Kestävän elämän tietoihin ja taitoihin liittyvä monialainen oppimiskokonaisuus “Perinne- ja omavaraistaidot”.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Ulkona oppiminen: sanaluokat, yhdyssanat, runot, arvoitukset.
- Luontoaiheiset sadut ja tarinat, monimuotoisia tekstejä erilaisista lähteistä.
- Kirjoittaminen: esim. havainnot luonnossa, retkitarina, sadonkorjuu, hyvä ystävä, yhteistyö.
- Yhteiset keskustelut: erilaiset ajatukset (erilaisuuden arvostaminen), oma mielipide
ENGLANTI (JA SAKSA SOVELTUVIN OSIN)
- Ulkona oppiminen: luontosanakortit, havainnot, sanat (substantiivit), kuvailu (adjektiivit), liikutaan eri tavoin (verbit, esim. ing-muoto -> i’m jumping, i’m walking, i’m running jne.
- Sanastoa: vanhat ammatit ja ikäkaudelle sopivat ympäristöalan ammatit, ympäristösanoja, lajittelusanasto esim. draaman avulla.
MATEMATIIKKA
- Ulkona oppiminen: mittaaminen (myös “vanhan ajan mitat”), laskukortit ja -tehtävät lukualueelta 0–1000.
- Lukualueen 0–1000 sanalliset luonto- ja kestävyysteemaiset tehtävät.
- Rakennusprojektiin ja sadonkorjuuseen liittyvä laskeminen ja mittaaminen.
YMPÄRISTÖOPPI
- Sään havainnointi, vuodenajat ja vuodenaikahavainnot, tutkimusretket, jokaisenoikeudet (myös liikunnassa).
- Perinne- ja omavaraistaidot = tulevaisuustaidot (monialainen): sadonkorjuu, pellolta pöytään (viljasta leiväksi), juuston valmistus, huolenpito maasta.
- Vanhanajan ammatit, tuuli- ja vesimyllyyn tutustuminen (esim. valmistetaan pienoismallit ja testataan).
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- Eettinen pohdinta, omat kysymykset, toisten näkemysten huomioiminen.
MUSIIKKI
- Luontoaiheiset laulut, luonnon rytmit, luonnonäänet, hiljaisuus, omat laulut esim. “laulu metsälle”.
KÄSITYÖ, KUVATAIDE
- Luontohavainnot, värimaailma, sadonkorjuu -> maalaukset/piirrokset.
- Perinnekäsityöt: villan karstaus ja kehräys langaksi > paimenpussi.
- Luonnonmateriaalit: villa, mehiläisvaha (mm. kynttilät), puu (linnunpönttö, muu rakennusprojekti), uusiokäyttö (mm. lyhdyt).
LIIKUNTA
- Monipuolinen luontoliikunta: retket, pelit/leikit, yhteiset säännöt, liikuntatehtäviä, valokuvasuunnistus tutussa ympäristössä
- Kartan ja karttavärien opettelua, jokaisenoikeudet (myös ymp.)
- Pihapelit
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
3.3. Tutkiva ajattelu
4.1. Poliittinen toimijuus
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Monimuotoiset oppimisympäristöt
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Virkistäytyminen
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Esteettisyys ja inspiraation lähde
- Maaperä, maaperän viljavuus
- Ravinto
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 3. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.