Tavoitteet
Oppilaiden luontosuhde vahvistuu säännöllisen ulkona oppimisen ja monialaisen lähiluonnon havainnoinnin, tutkimisen ja ihmettelyn kautta. Oppilaita kannustetaan uteliaisuuteen, luonnossa oleskelusta nauttimiseen sekä moniaistiseen ympäristön havainnointiin. Oppimisen iloa, mielikuvitusta ja ajattelun taitoja vahvistetaan monipuolisten toiminnallisten työtapojen avulla ja rohkaisemalla oppilaita tutkimaan ja hankkimaan tietoa erilaisista lähteistä. Oppilaat harjoittelevat ryhmätyöskentelyä ja vuorovaikutustaitoja mm. leikeissä, viljelyprojektissa ja yhteisillä retkillä. Oppilaiden kestävän elämän taitoja vahvistetaan ohjaamalla oppilaita toimimaan vastuullisesti ja arvostamaan erilaisuutta. Empatiakyky ja kyky tunnistaa omia ja toisten tunteita vahvistuvat.
Oppiainekohtaisia sisältöjä ja vinkkejä
ÄIDINKIELI
- Ulkona oppiminen: sanaluokat, yhteiset tarinat havainnoista.
- Luontoaiheiset sadut ja lorut, eläinsadut, vuoden kiertokulkuun sekä ympäristöön liittyvät tarinat, moraalitarinat.
- Omat tekstit: lyhyet luontotarinat, tekstit havainnoista.
- Yhteiset keskustelut: elämäntavat (liikkuminen, kuluttaminen, ruokailu), tunteet, erilaisuus.
ENGLANTI (JA SAKSA SOVELTUVIN OSIN)
- Ulkona oppiminen: värit, numerot (1–100), metsän eläimiä&muita luontosanoja, ensimmäisiä sääilmauksia, viikonpäivät, kuukaudet, vuodenajat, ulkoleikit.
- Sanastoa: viljeltävien kasvien nimiä, luontosanat vuodenajoittain, lisää lajittelusanoja.
MATEMATIIKKA
- Ulkona oppiminen: toiminnallista matematiikkaa eri ympäristöissä.
- Luonto- ja kestävyysteemaan liittyviä laskuja lukualueella 1–100.
YMPÄRISTÖOPPI
- Ulkona oppiminen: kulkeminen luontoa kunnioittaen, vuodenaikahavainnot, ihmettely, tutkiminen, kysymykset ja oivallukset.
- Yhteisöllinen viljelyprojekti (monialainen): viljelylavat/-palsta/kasvimaa.
- Jätteiden lajittelu ja kierrätys.
- Pohditaan erilaisia hyviä tekoja (toiset ihmiset, luonto/ympäristö), laaditaan luokan omat hyvien tekojen tavoitteet.
USKONTO JA ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
- UE: Eettiset kysymykset (oikea ja väärä, hyvä ja paha), oppilaiden kysymykset ja omat elämänkokemukset, keskustelut.
- ET: Omien valintojen ja toiminnan vaikutus omaan ympäristöön. Pohditaan erilaisia tapoja elää ja ajatella.
MUSIIKKI
Luontoaiheiset laulut, luonnon rytmit, luonnonäänet, ympäristön äänimaisemat, hiljaisuus.
KÄSITYÖ, KUVATAIDE
- Ulkona oppiminen: maalaukset luontohavainnoista, viljelyyn liittyvät piirrokset/maalaukset.
- Luontoon ja luontohavaintoihin liittyvät kuvat ja kädentyöt, eläinkäsinukke, mehiläisvahaeläimet, huopatyyny (esim. pöllö), luonnosta kerätyistä materiaaleista esim. keijun-/peikon ovi (yhdistetty ymp) / kierrätysmateriaalit (esim. ovistopparipeikko).
LIIKUNTA
- Monipuolinen luontoliikunta: retket, pelit/leikit (esim. pölyttäjien reitit), liikuntatehtäviä luonnossa, arteenetsintää koulun pihassa ja lähiluonnossa (oppilaiden itse piirtämät kartat koulun pihasta tai lähialueilta).
- Pihapelit.
GreenComp, luonnon ekosysteemipalvelut ja oppimisympäristöt
GREENCOMP
1.1. Kestävyyden arvostaminen
1.2. Oikeudenmukaisuuden tukeminen
1.3. Luonnon tärkeyden tunnustaminen
2.1. Järjestelmälähtöinen ajattelu
2.2. Kriittinen ajattelu
3.3. Tutkiva ajattelu
4.2. Yhteistyö
4.3. Yksilön aloitteellisuus
LUONNON EKOSYSTEEMIPALVELUT
- Monimuotoiset oppimisympäristöt
- Henkinen ja fyysinen terveys
- Virkistäytyminen
- Ympäristökokemukset ja -elämykset
- Esteettisyys ja inspiraation lähde
- Pölytys
ULKO-OPPIMISYMPÄRISTÖT
- Koulun piha
- Koulun lähimetsät ja puistot
- Koulu-alueen omat istutukset
- Lähialueen purot ja muut vesistökohteet
- Lähialueen retkeily- ja luontokohteet
Euroopan komissio, Yhteinen tutkimuskeskus, GreenComp, Kestävää kehitystä koskeva eurooppalainen osaamiskehys, Euroopan unionin julkaisutoimisto, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2760/595099
Agenda 2030
Alle on koottu Agenda 2030 -tavoitteita, joiden aiheita 2. luokan opetuksessa sivutaan. Lisätietoa tavoitteista löytyy esimerkiksi Kestäväkehitys.fi-sivustolta.